Adverteren via Google Ads gaat nog betere resultaten opleveren. Tijdens het jaarlijks Google Marketing Live Event stelde de gigant allerlei nieuwe ad features voor. Responsive search ads, een derde kop, een tweede beschrijving … Wij lichten de nieuwe mogelijkheden voor je uit.
Na de Expanded Text Ads (uitgebreide tekstadvertenties) in 2016 lanceerde Google deze zomer alweer een knaller van een optimalisatie: de responsive search ads. Een aanpassing die je ads binnen zoekcampagnes nog groter en nog beter doet aansluiten bij je doelgroep.
Het grootste voordeel van deze nieuwe aanpassing in Google Ads is het dynamisch aspect van de advertenties. Je kan namelijk in één advertentie maar liefst 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen met elkaar laten combineren. Samen zijn deze dus goed voor maar liefst 43.680 verschillende combinaties.
Google zoekt zelf op automatische wijze uit welke combinatie het beste werkt en toont maximaal 3 koppen in combinatie met 2 beschrijvingen. Daarnaast houdt Google ook nog rekening met het zoekgedrag van de gebruiker:
Eng of niet, het systeem tracht de beste match van je ad aan de ideale doelgroep te tonen. Alles met de bedoeling om meer conversies te kunnen genereren.
Maximaal toont Google 3 koppen en 2 beschrijvingen. Voor elke kop krijg je 30 karakters en voor beide beschrijvingen 90 karakters. Met deze verbetering is deze format de grootste advertentie die we tot nu toe in de SERP’s (Search Engine Result Page) kunnen tonen. Als je deze advertentie ook nog eens combineert met advertentie-extensies vallen deze nog meer op.
Let wel op: Google toont niet altijd 3 koppen en 2 beschrijvingen. Net zoals de advertentie-extensies afgewisseld worden, zullen ook deze extra ad features al dan niet getoond worden naargelang het scherm en de drukte op de SERP’s. Twee koppen en één beschrijving op een mobiel is dus ook mogelijk.
We sommen nog enkele nuttige tips voor je op zodat je er meteen mee aan de slag kan gaan:
Responsive Search Ads voorspellen dat je CTR (Click Through Rate) gemiddeld tussen 5 en 15% hoger zal liggen in vergelijking met standaard text ads. Je ads zullen m.a.w. relevanter zijn. Wat op zijn beurt weer meer conversies oplevert. Zeker de moeite waard om eens uit te testen!
Meer weten over hoe we onze SEA-strategie opstellen? We zetten het even voor je op een rijtje.