Wat zijn Responsive Search Ads?

Na de Expanded Text Ads (uitgebreide tekstadvertenties) in 2016 lanceerde Google deze zomer alweer een knaller van een optimalisatie: de responsive search ads. Een aanpassing die je ads binnen zoekcampagnes nog groter en nog beter doet aansluiten bij je doelgroep.

voorbeeld van responsive search ads

Het grootste voordeel van deze nieuwe aanpassing in Google Ads is het dynamisch aspect van de advertenties. Je kan namelijk in één advertentie maar liefst 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen met elkaar laten combineren. Samen zijn deze dus goed voor maar liefst 43.680 verschillende combinaties.

Google zoekt zelf op automatische wijze uit welke combinatie het beste werkt en toont maximaal 3 koppen in combinatie met 2 beschrijvingen. Daarnaast houdt Google ook nog rekening met het zoekgedrag van de gebruiker:

  • welk zoekwoord typt deze persoon in
  • Welk apparaat gebruikt deze persoon
  • Wat zocht deze persoon in het verleden reeds op
  • Alsook kijkt hij naar de opgeslagen signalen

Eng of niet, het systeem tracht de beste match van je ad aan de ideale doelgroep te tonen. Alles met de bedoeling om meer conversies te kunnen genereren.

Hoe ziet dat er concreet uit?

Maximaal toont Google 3 koppen en 2 beschrijvingen. Voor elke kop krijg je 30 karakters en voor beide beschrijvingen 90 karakters. Met deze verbetering is deze format de grootste advertentie die we tot nu toe in de SERP’s (Search Engine Result Page) kunnen tonen. Als je deze advertentie ook nog eens combineert met advertentie-extensies vallen deze nog meer op.

Let wel op: Google toont niet altijd 3 koppen en 2 beschrijvingen. Net zoals de advertentie-extensies afgewisseld worden, zullen ook deze extra ad features al dan niet getoond worden naargelang het scherm en de drukte op de SERP’s. Twee koppen en één beschrijving op een mobiel is dus ook mogelijk.

visualisering van de werking van google ads

Enkele nuttige tips

We sommen nog enkele nuttige tips voor je op zodat je er meteen mee aan de slag kan gaan:

  • Zorg voor variatie in je koppen en beschrijvingen. Enkel zo zullen de verschillende combinaties correct getest kunnen worden.
  • Vermijd repetitief taalgebruik. Anders maak je kans op een ad waar 3 keer hetzelfde in staat.
  • Is er toch informatie dat je steeds wil uitlichten, dan kan je deze vastpinnen op de gewenste positie. Zo voorkom je dat andere koppen op deze positie getoond worden.
  • Test telkens maar 1 responsive search ad per advertentie groep. Tenzij je niet genoeg hebt aan 43.680 combinaties, dan kan je nog een tweede aanmaken.

Responsive Search Ads voorspellen dat je CTR (Click Through Rate) gemiddeld tussen 5 en 15% hoger zal liggen in vergelijking met standaard text ads. Je ads zullen m.a.w. relevanter zijn. Wat op zijn beurt weer meer conversies oplevert. Zeker de moeite waard om eens uit te testen!

Meer weten over hoe we onze SEA-strategie opstellen? We zetten het even voor je op een rijtje.

Wil jij ook van start gaan met Responsive Search Ads?Neem contact op

Geschreven door

  • Rianne
    Rianne SelsPerformance Marketeer
Share this post