Zeggen dat we bij Ambitious fan zijn van marketing automation is nogal zacht uitgedrukt. Automations helpen bedrijven hun repetitieve taken te automatiseren, de efficiëntie te verhogen en zo ruimte vrij te maken voor belangrijkere taken die toch een menselijke touch vereisen. What’s not to love?
Daarnaast biedt het ook heel wat potentieel om je klanten een persoonlijkere ervaring aan te bieden. De ironie daarvan is ons zeker niet ontgaan.
Marketing automation is het proces waarbij software gebruikt wordt om verschillende marketingactiviteiten (zoals lead generation, lead nurturing of e-mailmarketing) te automatiseren. Het doel is om deze te stroomlijnen zodat marketingteams efficiënter kunnen werken en hun tijd kunnen besteden aan meer strategische activiteiten.
In onze voorliefde voor marketing automation zijn we zeker niet alleen. Volgens het rapport van Research And Markets zal de wereldwijde marketing automation markt blijven groeien van 6,5 miljard dollar in 2023 naar 9,5 miljard dollar in 2027. De recente ontwikkelingen op het vlak van big data, artificiële intelligentie en machine learning gaan deze trend ongetwijfeld enkel versterken. Een uitstekend excuus dus om enkele van onze favoriete automations eens in de spotlight te zetten.
Leads genereren is geen makkelijke opgave. Vaak worden gebruikers gevraagd om hun gegevens te delen zonder garantie dat ze hier ook iets waardevols voor terugkrijgen en worden ze vervolgens nodeloos lastiggevallen. Zorg er dus in de eerste plaats voor dat je je toekomstige leads nuttige info, diensten of producten aanbiedt. Om twijfelaars over de streep te trekken, is het opzetten van een lead magnet automation een effectieve techniek. Een lead magnet is een gratis dienst of product dat je aanbiedt aan bezoekers in ruil voor hun gegevens. Dit kan gaan over digitale brochures, whitepapers, extra diensten, kortingscodes, proefperiodes, … etc. Je trekt leads over de streep door hen een incentive te geven. Met de hulp van marketing automation kan je gebruikers meteen na hun inschrijving het nodige bezorgen. Daarna kan je de lead verder opvolgen.
Stromen de leads binnen met behulp van je lead magnet automation? Perfect! Een andere handige automation is het voorzien van een onboarding. Een onboarding automation is een vorm van een drip campagne. Drip campagnes zijn campagnes waarbij je geautomatiseerde e-mails (of sms’en, sociale boodschappen, …) verstuurd volgens een bepaalde tijdslijn of naar aanleiding van specifiek gedrag van (potentiële) klanten.
Bij een onboarding campagne verwelkom je nieuwe leads met een eerste mail en laat je ze kennismaken met je product(en) of diensten. Je bedankt hen voor hun interesse en voorziet ze geleidelijk van interessante en educatieve content zoals blog artikels, testimonials, demo’s of tips & tricks om ze warm te maken. Dit proces aanvangen en automatiseren staat je toe om meteen gebruik te maken van de interesse van nieuwe leads en hen te voorzien van een persoonlijke ervaring. Daarnaast gebruiken we dit om inzichten te verzamelen door het gebruikersgedrag en de betrokkenheid te gaan meten. Win-win dus.
Er kruipt heel wat tijd in het opmaken van een kwalitatieve nieuwsbrief. Daarnaast is het ook niet heel efficiënt om steeds een nieuwe nieuwsbrief te voorzien als je de content ook kan recyclen. Je contacten iedere maand voorzien van relevante content is dan ook iets wat je kan automatiseren. Zorg voor een klein aantal kwalitatieve (en tijdloze) nieuwsbrieven en zet je automation zo op dat nieuwe klanten na een bepaalde tijd een nieuwe update krijgen. Vanaf dan kan je de lijst gewoon aanvullen. Zo bespaar je heel wat tijd. Al blijft het wel een goede aanvulling om ook content te voorzien die wel hedendaags en up-to-date is.
Dankzij bovenstaande automations slaag je er in om leads binnen te halen en ze hopelijk wat warmer te maken voor je brand. De kans is vaak klein dat een lead geïnteresseerd is in je volledige aanbod. Wie al eens een cursus marketing kreeg, weet hoe belangrijke segmenteren is. Afhankelijk van hoeveel verschillende diensten of producten je aanbiedt, wordt het cruciaal om je bezoekers enkel te voorzien van dat wat ze nuttig of interessant vinden.
In (onze favoriete automation tool) ActiveCampaign kan je gaan segmenteren op basis van verschillende zaken:
Met marketing automation kan je dus op basis van selectiecriteria je contacten voorzien van specifieke tags. Zo segmenteer je contacten en kan je gerichter gaan communiceren!
Voor e-commerce organisaties die hun webshop naar het volgende niveau willen tillen, kan marketing automation heel wat nieuwe deuren openen.
Wanneer je je contacten voldoende gesegmenteerd hebt en je over voldoende data beschikt, kan je naast het personaliseren van content ook persoonlijke productaanbevelingen voorschotelen aan je klanten. Je kan klanten segmenteren die reeds een aankoop hebben gedaan of die interesse hebben getoond in één bepaalde categorie van producten en hen afzonderlijk benaderen.
Een andere populaire en effectieve automation is het bezorgen van een e-mail nadat een contact zijn of haar aankoopproces onderbreekt: de alom bekende abandoned cart automation. Je kan de klant in kwestie hieraan herinneren of een incentive bezorgen zoals een korting of extraatje. Je herinnert je klanten op die manier aan hun aankoop en producten die achtergelaten werden in de winkelmand worden zo toch afgerekend.