Hoe werkt marketing automation?

Workflows uitwerken

We bekijken samen de doelstellingen van je bedrijf en welke reis (customer journey) je klant aflegt. Op basis hiervan werken we voor verschillende scenario’s een flow uit. Hierin staat welke boodschap naar welke contacten op welk moment via welk medium verzonden wordt.

Dataplan opstellen en uitvoeren

Als we contacten willen segmenteren op basis van hun gedrag, hebben we natuurlijk nood aan de juiste data. Eerst brengen we de bestaande datastromen en technologieën (denk aan CMS- en CRM-systemen) van je bedrijf in kaart. Op basis van de flows bekijken we welke relevante data we kunnen verzamelen en welke tool het geschiktst is. Vervolgens zorgen we dat deze data, zoals aankoopgegevens, inschrijvingen en contactopnames, automatisch beschikbaar worden in de gewenste tool. Aan de hand van integraties of API’s zorgen we dat jouw e-mailtool vlekkeloos communiceert met je websites, apps of andere platforms.

Een dataplan is door de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) eigenlijk voor ieder bedrijf een must. Dat betekent niet dat je geen gegevens meer mag bijeensprokkelen, maar wel dat je een goed zicht hebt op wat je verzamelt en bijhoudt. Waar nodig vragen we toestemming en delen we wat er met de gegevens gebeurt.

Content opstellen

Van zodra we contacten hebben gesegmenteerd, stellen we de content op. We bepalen welke berichten op welk moment relevant zijn voor leads en klanten. E-mail is het meest voor de hand liggend kanaal, maar ook SMS, on-site messages of zelfs papieren postkaarten zijn mogelijk. We stellen A/B tests op om te kijken welke inhoud en call-to-actions de beste resultaten opleveren. Zo leer je scoren met content!

Automatisatie opzetten

Eens alle berichten klaar zijn kunnen we de automatisaties opzetten. Omdat alle data reeds beschikbaar is in de gekozen tool, is dit een eenvoudige stap. We stellen de vooraf bepaalde scenario’s op en testen alles. Je klanten en leads verdienen een vlekkeloze ervaring.

Optimaliseren op basis van resultaten

We volgen resultaten van A/B tests op en kunnen zo bepalen welke inhoud voor welke groep het beste werkt. Zo komen we steeds meer te weten over de customer journey, en stemmen we inhoud steeds beter op hem of haar af. Tevreden klanten, hogere conversieratio’s en tijd besparen? Daar gaan we voor!

Marketing automation is er voor ieder bedrijf. Durf dus de stap te zetten en zet een stap dichter bij je klant.Start met automation