Als ondernemer wil je natuurlijk het maximale uit je online advertenties halen. Het meest populaire advertentieplatform Google Ads ken je waarschijnlijk al. Maar wist je dat er ook een zeer interessant alternatief is? We hebben het over Microsoft Ads, voorheen bekend als Bing Ads. Lees hier wat Microsoft Ads precies is, waarom je erop zou moeten adverteren, en hoe het zich verhoudt tot zijn grootste concurrent.

Wat is Microsoft Advertising ?

Voordat we dieper ingaan op de voordelen van Microsoft Ads, laten we eerst eens kijken naar wat het precies is. Microsoft Advertising is het advertentieplatform van Microsoft, dat draait op de zoekmachine Bing. Hoewel deze zoekmachine niet zo'n groot marktaandeel heeft als Google, is het toch aan een opmars bezig. Met Microsoft Ads heb je de mogelijkheid om te adverteren op Bing maar ook op andere zoekpartners zoals Yahoo en AOL.

Bing ads bewerkt

Voordelen van Microsoft Ads

Nu je weet wat Microsoft Ads is, laten we eens kijken naar de voordelen:

  1. Minder concurrentie:
    Een van de grootste voordelen van adverteren op Bing is dat er minder concurrentie op aanwezig is. Je hebt een grotere kans om hoger te ranken in de zoekresultaten.
  2. Lagere kosten per klik:
    Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde kosten per klik lager zijn op Microsoft Ads. Ook de kosten per conversie liggen beduidend lager dan bij Google Ads. Dit betekent dat je meer waar voor je geld krijgt en je advertentiebudget efficiënter kan besteden.
  3. Hoger doorklikpercentage (CTR):
    Hoewel Bing minder zoekverkeer heeft dan Google, hebben advertenties hier wel vaak een hoger doorklikpercentage. Hierdoor heb je meer kans om bezoekers naar je website te leiden en potentiële klanten te converteren.
  4. Gemakkelijke set-up:
    Via de import-fuctie van Microsoft Ads kan je snel campagnes van Google Ads, Facebook Ads of zelfs Pinterest Ads importeren in je Microsoft Ads account. Zo bespaar je heel wat tijd bij de set-up. Let wel niet alle instellingen kunnen worden overgenomen. Na de set-up check je best ook even de biedingen, budgetten en targetting.
  5. Minder advertentieblokkering:
    Bing heeft minder strikte regels voor advertentieblokkering. Dit betekent dat je advertenties minder snel worden geblokkeerd en dat je een groter bereik hebt.
  6. Specifieke doelgroepen bereiken:
    Bing heeft een iets ander gebruikersprofiel, met een grotere focus op oudere gebruikers en mensen met een hoger inkomen dan gemiddeld. Dit komt onder andere doordat alle Microsoft-toestellen automatisch de browser Microsoft Edge ingesteld hebben met als zoekmachine Bing.
    Bovendien zijn deze ook vaak geïnstalleerd op bedrijfscomputers. Als jouw doelgroep zich in deze categorieën bevindt, kan adverteren op Bing zeer effectief zijn.

Nadelen van Microsoft Advertising

Hoewel er veel voordelen zijn aan adverteren op Bing, zijn er ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden:

  1. Beperkter bereik: Het grootste nadeel van adverteren op Bing is dat het bereik veel kleiner is dan op Google. De meeste mensen gebruiken nog steeds Google als hun favoriete zoekmachine, waardoor je potentieel publiek beperkter is.
  2. Minder zoekvolume: Omdat Bing minder gebruikers heeft is er ook minder zoekvolume. Dit betekent dat er minder mensen zijn die zoeken naar jouw producten of diensten op Bing.
  3. Minder geavanceerde advertentiemogelijkheden: Hoewel Microsoft Ads veel overeenkomsten heeft met Google Ads, heeft het niet dezelfde geavanceerde advertentiemogelijkheden. Als je op zoek bent naar zeer specifieke targetingopties of geavanceerde automatisering, is Google Ads misschien een betere keuze.

Conclusie

Hoewel Google Ads nog steeds het populairste advertentieplatform is, kan adverteren op Bing via Microsoft Ads een goede aanvulling zijn op je online advertentiestrategie.

Met lagere kosten per klik, hogere doorklikpercentages en de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te bereiken, biedt Microsoft Ads aantrekkelijke voordelen. Het is echter belangrijk om rekening te houden met het beperktere bereik en de minder geavanceerde advertentiemogelijkheden.

Als je op zoek bent naar maximale zichtbaarheid en geavanceerde opties, kan Google Ads nog steeds de beste keuze zijn. Maar als je kosten wilt besparen en een specifieke doelgroep wilt bereiken, is Microsoft Ads zeker het overwegen waard.

Wil je ook starten met Microsoft advertising?

Ben je benieuwd of adverteren op Bing interessant is voor jouw bedrijf? Wil je je online aanwezigheid vergroten en naast je Google campagnes ook Microsoft ads inzetten? Neem contact met ons op en we bekijken graag met jou de mogelijkheden.

Klaar om Microsoft of Bing ads in te zetten binnen jouw advertentiestrategie?Contacteer ons

Geschreven door

  • Uschi
    Uschi Van den WyngaertPerformance Marketeer
Share this post