Wat is TikTok adverteren?

TikTok is een video-sharing social media platform waar gebruikers eenvoudig korte video’s, meestal van vijftien seconden tot drie minuten, kunnen bekijken, plaatsen, bewerken. De video’s zijn vaak humoristisch, virale dansjes of uitdagingen die gebruikers met dezelfde hashtag met hun vrienden of openbaar delen.

TikTok heeft zich snel ontwikkeld tot een platform dat voor de meeste B2C-merken het overwegen waard is als effectief marketingkanaal. Het platform is geschikt voor de meeste bedrijven, maar niet alle bedrijven zullen er evenveel succes hebben.

Waarom adverteren op TikTok voor grote bedrijven?

Grote B2C bedrijven met een internationaal karakter en een doelpubliek jonger dan 34 jaar hoeven niet te twijfelen. Als je bedrijf behoort tot deze categorie kan je grote rendementen genereren met TikTok als advertentiekanaal.

Waarom adverteren op TikTok voor kleine bedrijven?

Kleine bedrijven zijn steeds op zoek naar een nieuwe manier om hun merkbekendheid op te bouwen en hun bedrijf te doen groeien. Met deze filosofie is het zeker de moeite waard om TikTok een keer uit te proberen. TikTok Ads is een manier om op te vallen bij een potentieel nieuw publiek.

Gebruikers zitten op TikTok met de intentie om te ontdekken. Het platform heeft een heel hoge tijdsbesteding per gebruiker, namelijk 60 tot 80 minuten per dag bij jongvolwassenen. De betrokkenheid van gebruikers is groter dan op vergelijkbare sociale media platformen. Hoe meer geëngageerd het publiek is, hoe beter voor je merk.

Kleine bedrijven kunnen gebruikers inspireren om meer te weten te komen over een product of dienst zonder dat de gebruiker dat initieel van plan was. TikTok zelf moedigt Small Businesses aan om gebruik te maken van de app met functionaliteiten zoals interactieve polls en hashtag uitdagingen via #smallbusiness, die laatste hashtag alleen al werd 50,5 biljoen bekeken.

voorbeeld tik tok ads

Welke doelgroep bereik je op TikTok?

Iedereen die zich richt op een jonger publiek kan adverteren op TikTok, maar de app is intussen niet alleen voor tieners meer. Van generatie X, Z, Millenials tot Baby Boomers, van elke generatie is er een delegatie aanwezig op het TikTok platform.

Het merendeel van de actieve gebruikers is tussen 10 en 34 jaar oud, maar de populariteit bij 35 tot 50-jarigen neemt toe. Meer dan 60% van de maandelijkse actieve gebruikers in de VS is vrouwelijk, volgens Statista.

Wanneer TikTok toevoegen aan je marketingstrategie?

Het korte antwoord is dat TikTok interessant kan zijn voor elke sector. Je moet goed op voorhand bepalen wie de doelgroep en wat je doelstelling is. Wil je merkbekendheid, een nieuwe doelgroep bereiken en/of visibiliteit bij 20 tot 40-jarigen? Dan kan TikTok een interessante piste zijn. We zoomen even in op de rekruteringssector.

TikTok als recruiting kanaal

Zolang TikTok zijn snelst groeiende en hippe imago blijft behouden, is het interessant om het platform in te zetten om je employer brand te boosten. Bedrijven en HR-medewerkers kunnen stageprogramma’s, aanwezigheid op jobbeurzen en de identiteit van hun brand promoten via TikTok.

Door het visuele karakter van TikTok kan je dit kanaal gebruiken om via humor de bedrijfscultuur en -ervaringen in the picture te zetten. Je valt op bij jonge potentiële kandidaten en je kan je differentiëren op de arbeidsmarkt. Bovendien geeft TikTok geeft je de kans om een publiek te bereiken dat niet veel tijd doorbrengt op LinkedIn of online vacaturebanken. Is je bedrijf bijvoorbeeld op zoek naar tech-savvy, early-career of entry-level professionals die je on-the-job kan trainen? Dan overlapt je doelgroep met de demografie van vele TikTok gebruikers.

In de omgekeerde richting heeft TikTok geëxperimenteerd om zich te profileren als hiring tool met het proefproject TikTok Resumes. Voorlopig werken ze niet verder aan deze piste omdat klachten zoals discriminatie op basis van uiterlijk, leeftijd en ras onvermijdelijk werden met sollicitaties via videocontent.

Hoe kan ik adverteren op TikTok?

TikTok biedt zijn gebruikers een -hou je vast- content first, immersive, full screen en sound-on ervaring. Adverteren op TikTok start dus bij het creëren van een video of afbeelding dat vijf tot zestig seconden de aandacht van je doelgroep kan behouden.

TikTok biedt vijf advertentietypes:

  • TikTok TopView Ads.
    Dit advertentietype verschijnt één keer per dag per gebruiker, onmiddellijk nadat de gebruiker de app voor de eerste keer opent.
  • TikTok Branded Hashtag Ads.
    Branded Hashtags hebben een hoog prijskaartje. Een bedrijf koopt een exclusieve hashtag en inspireert TikTokkers om hiermee content te creëren en te delen. Bekende voorbeelden zijn artiesten die een nieuw nummer lanceren met een hashtag en challenge of dansje. Als dit dansje viraal gaat, is de kans groot dat hun nummer in de internationale hitlijsten beland.
  • TikTok Branded Effects Ads.
    Met Branded Effects kan je 2D, 3D of AR effecten, zoals filters en stickers, aanmaken van je producten of brand die TikTokkers kunnen gebruiken om toe te voegen aan hun video’s.
  • TikTok Brand Takeover Ads.
    Brand Takeover Ads combineren TopView, In-Feed en Branded Hashtags met het hoogste prijskaartje.
  • TikTok In-Feed Ads.
    Deze categorie is het meest vergelijkbaar met de traditionele social media ads die we momenteel al kennen van Facebook, LinkedIn en Instagram.

In-Feed Ads starten aan $10 CPM (kost per duizend vertoningen) wat betekent dat ze heel betaalbaar zijn in vergelijking met de andere vier advertentietypes.

In-Feed Ads zijn advertenties die verschijnen op de For You page, een doorlopend overzicht van organische en betaalde content die uniek is voor elke gebruiker. Content op de For You page is gebaseerd op gebruikersvoorkeuren, expliciet voorgeselecteerd of afgeleid door het algoritme op basis van je gedrag op het platform. Deze advertenties kunnen geliked en gedeeld worden door je gebruikers en zo kan je merk ook gevolgd worden door je doelpubliek.

Om te adverteren op TikTok moet je een TikTok Ads Manager account aanmaken. Zodra je een bedrijfsaccount hebt op TikTok Ads Manager, kan je de advertentiestructuur van het platform volgen. De hiërarchie van de structuur is vergelijkbaar met Facebook Ads Manager en LinkedIn Campaign Manager, namelijk: creëer eerst een campagne, dan een advertentiegroep en tot slot een advertentie.

afbeelding met tik tok ads

Best Practices van enkele grote merken op TikTok

Voldoende theorie voor nu. Laat je gerust inspireren door een van volgende bedrijven met elk hun eigen sector en doelpubliek:

Weet wel, goede content kost tijd. Als je besluit om TikTok onderdeel te maken van je marketingstrategie, bespaar dan niet op tijd en middelen. De ironie van TikTok is dat het uren kan kosten om iets te maken dat uiteindelijk heel spontaan lijkt.

Kan je wat extra hulp gebuiken bij jouw online marketing?Contact

Geschreven door

  • Lucas Hover
    Lucas StrijbosPerformance Marketeer
Share this post