Ambitious heeft weer een nieuwe aanwinst en wat voor één! Maak kennis met Stijn Vogels, onze kersverse SEO-specialist. Met een kritisch oog optimaliseert hij je website, zodat die binnenkort bovenaan in de Google-zoekresultaten prijkt. In het korte interview hieronder ontdek je meer over zijn achtergrond, functie, skills en passies.
Stijn: “Twee oud-collega’s van mij werken bij Ambitious en waren de afgelopen jaren steeds laaiend enthousiast over de werksfeer en professionele uitdagingen. Stiekem was ik dus altijd al wat nieuwsgierig naar het bedrijf en wat ik er zou kunnen betekenen. Op een gegeven moment zocht ik nieuw werk en toevallig was er dan ook een vacature bij Ambitious. Mijn oud-collega’s brachten me op de hoogte en stimuleerden me om er te solliciteren. Na enkele sollicitatierondes en een presentatie van een SEO case study wist ik de job te bemachtigen. Yes we can (lacht)! Ik werk hier intussen ongeveer drie weekjes en heb al heel wat leuke projecten mogen starten. Ik vind het supertof om bedrijven in verrassende sectoren te leren kennen en hun huidige website onder de loep te nemen.”
Stijn: “Ik ben SEO-specialist bij Ambitious. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Klinkt misschien een beetje complex, dus ik leg kort even uit hoe de vork in de steel zit. Het internet is supergroot, dus om onze weg hierin te vinden, zijn zoekmachines ontstaan. Zoals Google bijvoorbeeld. Als jouw prospecten iets zoeken in Google, wil jij natuurlijk dat je bedrijf in het oog springt en bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Daar zorg ik voor door een SEO-optimalisatie te doen: ik maak je website als het ware aantrekkelijker voor zoekmachines.
Concreet bekijken we eerst samen jouw huidige situatie en definiëren we welke richting je uit wil. Welke producten of diensten wil je in de kijker zetten? Wie is je doelgroep en wat is hun vraag of uitdaging? Ik voer ook een marktonderzoek uit en bekijk o.a. wie jouw grootste concurrenten zijn, welke spelers momenteel in de top 10 Google-zoekresultaten staan en wat hun sterktes en zwaktes zijn. Vervolgens doe ik een kritische check van zowel het technische als visuele luik van jouw huidige website. Is je website up-to-date en staat alles correct ingesteld? Is de webstructuur logisch? Is je website mobielvriendelijk en werkt hij snel genoeg? Staan er relevante zoekwoorden in je webteksten of kunnen ze een opfrisbeurt gebruiken? Zitten alle interne en externe links goed?
Na de review van je website, ontwikkelen we samen een uitgekiende SEO-strategie. We bekijken ook samen of je bijvoorbeeld kan inzetten op local SEO of YouTube-SEO. Ik zorg ervoor dat alle nodige aanpassingen gebeuren, op technisch, design- en contentvlak. Ik blijf je website nadien opvolgen en voer doorlopend data-analyses uit. Zo krijg ik een beter beeld van het aantal unieke webbezoekers, het aantal clicks, de conversieratio, de omzet en de bounce rate (bezoekers die de website meteen terug verlaten). Op basis van mijn SEO- en data-analyses blijf ik optimalisaties doen. Zo stuur ik jouw website gestaag naar de top van de Google-zoekresultaten.”
Stijn: “Ik heb geschiedenis gestudeerd aan de UGent. Misschien een verrassend diploma als je bekijkt wat ik nu doe, maar eigenlijk ook niet. De studie heeft mijn blik enorm verruimd en heeft me geleerd om kritisch naar teksten te kijken. Wie heeft dit geschreven en wat is de intentie hiervan? Dat is wat ik nog steeds doe vandaag de dag. Tijdens mijn geschiedenisstudies raakte ik echter steeds meer geïnteresseerd in webdesign. Dus nadat ik afgestudeerd was, besloot ik me hier verder in te verdiepen. Ik volgde een extra opleiding in webdesign en kwam zo uiteindelijk in de communicatiewereld terecht. Ik werkte in een mediahuis en in verschillende agencies waar ik leerde adverteren, SEO-optimaliseren, projecten managen en copywriting-opleidingen geven. De digitale markt heb ik echt zien evolueren. De groei van sociale media was bijvoorbeeld superinteressant om van dichtbij mee te maken.”
“Op basis van mijn SEO- en data-analyses blijf ik optimalisaties doen. Zo stuur ik jouw website gestaag naar de top van de Google-zoekresultaten.”
Stijn: “Misschien beroepsmisvorming, maar … schrijven en lezen (lacht). Ik vind het superleuk om fictie- en kortverhalen te schrijven. Samen met enkele vrienden heb ik ook een soort ‘schrijfclub’ opgericht: zij lezen mijn verhalen en ik die van hen. Zo blijven we allemaal groeien in onze copywriting-skills. Mijn verloofde baat trouwens een boekenwinkel uit, waar ik vaak in ga snuffelen. We hebben elkaar gevonden (lacht)! Daarnaast ga ik ook heel graag gaan wandelen met mijn hond. Af en toe een frisse neus halen helpt om de creativiteit aan te scherpen.”