Dag Patrick, welkom bij Ambitious. We vallen meteen met de deur in huis: welk pad heeft jou tot marketing geleid?

Mijn eerste kennismaking met marketing haal ik me moeiteloos voor de geest. Het was zo’n typisch eureka-moment. Ik zat in het zesde middelbaar en in het vak economie kwam een onderdeel marketing aan bod.

Alle puzzelstukjes in mijn brein vielen plots op hun plaats. Ik haalde een quasi perfecte score op dat vak, een 19/20.

De keuze voor m’n verdere studie was dan ook snel gemaakt: Marketing op Karel de Grote Hogeschool. Daar kwam ik echt op topsnelheid en ik ben door heel m’n studentencarrière gevlogen.

Was je meteen overtuigd om bij Ambitious aan de slag te gaan?

Eigenlijk wel ja. Ik had in het verleden al met Nico (Nicolas Declercq, oprichter van UXMen en Ambitious) samengewerkt op een aantal projecten. De belangrijke professionele klik was en is er sowieso wel tussen ons. Dat is punt 1: op dezelfde golflengte zitten.

Het verhaal van Ambitious is ook iets waar ik sterk in geloof. Klantgericht zijn met oog voor resultaat. Er zijn veel digital agencies die heel veel resultaten beloven, maar Ambitious maakt het ook echt waar. Dat heb ik kunnen ondervinden in de tijd dat ik nog klant bij hen was. Je kan rekenen op een matuur team van echte experts. Als je als trainer de keuze hebt, wil je toch niet liever dan het A-team te coachen? Mijn ambitie is om samen met hen volgend jaar de Champions League te winnen.

En dan is er nog de link met The Digitals (de digital agency group waar Ambitious deel van uitmaakt). Als groep kunnen we meer efficiëntie aanhouden en onze klanten een totaal digitaal acquisitietraject aanbieden. Dat maakt dat we de flexibiliteit van een kleine speler hebben, maar ook de slagkracht van een grote groep als het nodig is.

Over het team van experts bij Ambitious

Als je als trainer de keuze hebt, wil je toch niet liever dan het A-team te coachen? Mijn ambitie is om met hen volgend jaar de Champions League te winnen.

IMG20221220140606

Welke ervaring zit er in je rugzak?

Goh, mijn rugzak gaat ondertussen toch al bijna twintig jaar mee. Ik ken dus de klappen van de marketingzweep.

Ik heb graag afwisseling, dus die rugzak werd goed gevuld tijdens mijn rollen als marketingmanager, van KMO's tot een BEL-20 bedrijf en een multinational. Over de jaren heen heb ik vooral veel schatten over marketingstrategie en contentmarketing verzameld.

Nog iets wat ik geleerd heb - en nu kom ik misschien af met een cliché - is dat de mensen echt de belangrijkste elementen zijn in een bedrijf. Heerst er een open en positieve vibe, dan is zelfs de hoogste berg zo overwonnen.

Een van de meest verrijkende momenten tot nu toe in mijn carrière is dat ik in mijn tijd bij WDP (Warehouses De Pauw) nauw heb kunnen samenwerken met Joost Uwents, de CEO. Een van de belangrijke inzichten die ik daar heb opgedaan is hoe belangrijk people management is. In een team hoef je niet allemaal hetzelfde te denken om het te doen werken. Als leidinggevende zorg je er best voor dat iedereen zichzelf kan zijn en daarvoor geapprecieerd wordt. En dan zet je die sterktes samen in voor een gemeenschappelijk doel. Niet altijd even eenvoudig, maar het loont wel.

Vanuit al die ervaring, wat betekent voor jou goede marketing?

Twee belangrijke zaken, die ook wat met elkaar te maken hebben en eigenlijk niet zonder elkaar kunnen.

Marketing werkt alleen vanuit de filosofie van een geïntegreerde aanpak die moet opbrengen. Je moet dat dus echt zien als een investering. Het gaat niet over anderen na-apen of dingen doen omdat iemand anders zegt dat je dat moet doen. Geen marketing om de marketing, maar even stilstaan waarvoor je het doet. Het gaat over elke euro die je erin steekt zoveel mogelijk laten opbrengen. Daarvoor heb je een duidelijk en geïntegreerd plan nodig over al je kanalen. En die start bij data en content. Combineer je die twee dan heb je zowel sterke content die waarde heeft voor je doelpubliek als alle informatie om via online advertising die content aan het werk te zetten. Niet toevallig zaken waardoor ik aangetrokken werd door Ambitious.

Marketing werkt alleen vanuit de filosofie van een geïntegreerde aanpak die moet opbrengen.

IMG20221220141512

Waar word je tijdens werkdagen gelukkig van?

Ik heb nog niet zolang geleden geleerd dat je moet proberen om zeker elke dag 3 zaken af te vinken. Pas wanneer die 3 klaar zijn, is het tijd voor de rest. Zo maak je elke dag zinvol en breng je rust en structuur. En daar word ik wel blij van.

Dat is enkel wat betreft mijn eigen werk. Verder vind ik het fijn als ik m'n team heb kunnen helpen. Ik ben dus niet de leider die aan het team gaat zitten trekken. Ik kies eerder voor 'leading from behind' en zal wanneer het nodig is wel voor mijn mensen gaan staan. Maar als zij shinen, dan is mijn missie geslaagd.

En na de uren?

We zijn een best groot gezin. Thuis lopen er niet alleen twee kindjes van zes en acht rond, maar ook een hond, kippen en konijnen. De hond heeft een eigen Instagram-account. Niet om de faam, maar om adoptie van asielhonden te promoten. Ik kies er bewust voor om het meeste van mijn vrije tijd aan m’n gezin te spenderen. Kinderen groeien tenslotte maar één keer op en het gaat heel snel. Dat wil je niet missen.

M'n hoofd leegmaken lukt me tijdens de wekelijkse squashsessie. En dan is er nog de podcast The Road to Angela, die ik samen met een collega-ondernemer ben gestart en een geweldig geschenk is aan onszelf. De mensen die we ontmoeten, alles wat we leren, de reacties van onze luisteraars … dat geeft ons een ongelofelijke energie.

Nog vragen voor Patrick of eens brainstormen over prestatiegerichte marketing bij een heerlijke koffie?Stuur een mailtje

Geschreven door

  • Seb
    Sebastian TibosCopywriter
Share this post