Meer klikken halen? Ja. Meer relevante klikken halen? Uiteraard! We verklappen een handige tip waarmee je irrelevante zaken kan uitsluiten zodat je ads een hogere CTR verkrijgen.
Een truukje om meer relevantere klikken met je Google Ads advertenties te behalen? Er zijn er meerdere uiteraard, maar eentje die we vaak vergeten en die het beheer van je Google Ads vergemakkelijkt, is het toevoegen van negatieve keyword lijsten.
Een negatieve keywordlijst (of een uitsluitingszoekwoordlijst) is een lijst die je aan je Google Ads account kan toevoegen om irrelevante zoekopdrachten uit te sluiten. Zo kan je lijsten groeperen op basis van onderwerpen. Denk aan werkgerelateerde woorden, of woorden zoals “gratis”, “DIY”, “betekenis” enzovoort. Deze lijsten kan je dan snel en eenvoudig koppelen aan al je campagnes.
Dit is een belangrijke stap omdat je tijdens het adverteren vaak zoektermen zal terugvinden zoals “gratis”. Als je niets gratis aanbiedt, wil je daar toch helemaal niet op adverteren. Sluit deze vaak terugkomende irrelevante termen daarom op voorhand uit, zodat je geen centen aan een onnodige klik verliest. Daarnaast zorg je zo voor relevantere klikken en kan je mikken op een hogere Click Through Rate (CTR).
Vaak heb je bepaalde keywords heel breed gekozen waardoor je soms matcht met een zoekopdracht die een eerder irrelevante klik oplevert.
Voorbeeld: je verkoopt en herstelt horloges en je koos bij een campagne om op het keyword +reparatie +horloge in te zetten. Dit keyword kan matchen met zoekopdrachten zoals “gratis reparatie horloge”. Gratis ga je het horloge wellicht niet repareren. Ook jammer van een klik die misschien 1,00 EUR gekost heeft.
Maak gebruik van uitsluitingszoekwoordlijsten om het overzicht in je campagnes te bewaken. Je kan binnen elke campagne keywords aan de uitsluitingszoekwoorden toevoegen, maar dan moet je dat per campagne opnieuw doen en verlies je vaak tijd en overzicht.
Zie je tijdens het optimaliseren van je campagnes toch nog een zoekwoord dat niet van toepassing is? Dan kan je dat per campagne uitsluiten. Verwacht je dat het zoekwoord ook bij andere campagnes mogelijks terugkomt? Voeg het dan aan een lijst toe die je aan meerdere campagnes toevoegt. Zo moet je dat maar 1 keer uitsluiten.
Geen zin om zelf op zoek te gaan naar woorden die je zou kunnen uitsluiten? Geen probleem, wij geven je enkele handige voorbeelden mee.
Algemene uitsluitingswoorden: woorden die vaak bij velen niet interessant zijn om op te adverteren.
Werkgerelateerde woorden: woorden die je kan uitsluiten in bepaalde campagnes om aan te tonen dat je niet naar een nieuwe collega op zoek bent.
School en opleidingsgerichte woorden
Optimaliseren is belangrijk, maar een goede start nemen al evenzeer. Voor je je campagnes online zet, maak je dus best een of enkele uitsluitingszoekwoordlijst(en) aan om onnodige kosten te besparen.