Overal ter wereld werken we al enkele maanden van thuis uit, we spreken elkaar via zoom, WhatsApp, Messenger of andere video-chats kanalen. We shoppen online in plaats van naar de winkel te gaan en we bestellen online eten in plaats van op restaurant te gaan. Big tech-bedrijven zoals Facebook profiteren van nieuwe opportuniteiten.
Facebook Shops of Facebook-winkels is een gratis webshop binnen Facebook en Instagram waarmee je je eigen producten kan verkopen zonder de apps te verlaten. Dankzij WhatsApp, Messenger en Instagram Direct kan je klanten contacteren om hen te ondersteunen bij vragen in het aankoopproces.
Dinsdag 19 mei 2020 lanceerde Facebook dit nieuwe product. We lijsten de drie belangrijkste kenmerken van Facebook Shops voor je op:
Het is Facebooks grootste stap in de wereld van e-commerce tot nu toe. Winkeleigenaars kunnen een Shop toevoegen aan hun Facebook- of Instagramprofiel en bezoekers kunnen swipen, scrollen, opslaan, delen en bovenal aankopen doen vanuit de apps. In de Facebook Live die dinsdag 19 mei 2020 verscheen, vertelt Mark Zuckerberg dat Facebook Shops kleine bedrijven in staat stelt om snel en efficiënt een online winkel te creëren. Zo kunnen kleine bedrijven hun producten of diensten direct verkopen in apps van de Facebookfamilie. Communiceren met de klanten kan dan weer via Messenger en WhatsApp.
Hoe verdient Facebook hier dan geld aan kan je je afvragen. Het Business Model van Facebook draait om de advertenties. In plaats van bedrijven te belasten met een kost voor de Shops vermoedt Facebook dat de Shops zo waardevol zijn voor bedrijven dat ze ook meer gebruik zullen maken van betalende advertenties.
Facebook Shops is nu gelanceerd in de Verenigde Staten en zal wellicht een testperiode ondergaan vooraleer het ook bij ons beschikbaar is. We verwachten de komende maanden nog extra functies om de tool uit te breiden en te optimaliseren zoals o.a. loyaliteitsprogramma’s. Wij zijn alvast benieuwd naar de updates!
Sinds schandalen als Cambridge Analytica in 2018 of sinds de Europese GDPR wetgeving in datzelfde jaar kan geen enkel big tech-bedrijf nog een nieuw product lanceren zonder het onderwerp privacy aan te snijden. Hierover zegt Zuckerberg in zijn Facebook Live dat ze de privacy van de gebruiker zal beschermen bij het gebruik van Facebook Shops: “We are not going to share what you buy with friends or anyone else on our services without your permission”. Op de about.fb.com website kan je een uitgebreid artikel terugvinden over het belang van privacy in het kader van het nieuwe Facebook Shops-verhaal.
Een nuance hierbij is dat je zonder een facebookaccount natuurlijk niet kan winkelen in de Facebook Shops. Het is dus te allen tijde belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de informatie die Facebook over je heeft. Zo kan je o.a. je advertentievoorkeuren aanpassen. Ook via Instellingen > Apps en websites kan je privacyinstellingen aanpassen. Hier kan je aanduiden om externe apps, websites of spelletjes waarbij je ooit ‘inloggen via Facebook’ koos, te verwijderen.