Ieder bedrijf dat actief is op Facebook heeft baat bij een Facebook Business manager of bedrijfsmanager. Het stelt je in staat om personen, pagina’s (Facebook én Instagram) en advertentieaccounts vanuit één centrale plek te beheren.
Zo geef je werknemers of agencies eenvoudig toegang en wijs je hen de gepaste rechten toe (read, editor of admin), als de samenwerking stopt verwijder je ze op één plek en vermijd je dat er geen overzicht is. Bovendien kunnen toegangen verleend worden op basis van de werk e-mail in plaats van het privé account, cruciaal voor een professionele werking.
Hier kan je het overkoepelende account maken waaraan je alle pagina’s, personen (werknemers), partners (bureau’s zoals ons ;-) ) en advertentieaccounts zal toevoegen. Indien je bestaande Facebookaccount meteen wordt weergegeven, klik je op je bedrijfsaccount. Zo niet en moet je nog een account aanmaken, dan surf je naar business.facebook.com/overview en volg je onderstaande stappen:
Je kan in de bedrijfsmanager beheren wie toegang heeft tot welke pagina. Als je bijvoorbeeld niet wil dat verschillende afdelingen toegang hebben tot elkaars pagina’s hoef je hiervoor geen aparte bedrijfsmanagers aan te maken. Een overkoepelend account dus van waaruit je alles beheert.
Je bevindt je nu op de businesspagina van jouw onderneming en die url ziet er ongeveer zo uit https://business.facebook.com/home/accounts?business_id=, waarbij jouw bedrijfs-ID verschijnt achteraan de URL.
In de navigatie bovenaan kies je onder Bedrijfsmanager voor Instellingen > Bedrijfsinstellingen. Nu kan je pagina’s, personen en advertentieaccounts toevoegen. Laat ons beginnen met Facebook- en Instagrampagina’s toe te voegen.
Je hebt 3 opties:
Instagram laat nog steeds niet toe om meerdere gebruikers voor één account toe te voegen zoals een Facebook pagina. Als je Instagram accounts wil toevoegen zal je dus één gebruikersnaam en wachtwoord moeten toevoegen. Verzeker daarom dat dit niet aan een persoonlijk e-mailadres of wachtwoord is gekoppeld.
Ga naar Accounts > Instagramaccounts en voeg het account toe aan de hand van de gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord.
Is de Instagram toch ooit aangemaakt met een persoonlijke e-mail? Gelukkig kun je het e-mailadres wijzigen in je Instagram profiel instellingen.
Wil je adverteren op Facebook? Dan heb je steeds nood aan een advertentieaccount. Vanuit je advertentieaccount kan je advertenties aanmaken, beheren en optimaliseren. Ook betaalgegevens voeg je hier toe.
Toch is het opnieuw handig om dit te centraliseren in je Facebook bedrijfsmanager.
Ga naar accounts -> Advertentie accounts en klik op toevoegen. Net zoals bij het toevoegen van pagina’s heb je 3 opties: advertentie account toevoegen (je bent al beheerder), toegang vragen tot een advertentieaccount of een nieuw advertentie account aanmaken. Deze volgen ook hetzelfde stramien als het aanmaken van de pagina’s.
Nu alle bedrijfseigendommen in je Facebook bedrijfsmanager zitten kan je jouw werknemers gaan toevoegen en de rechten toewijzen. Belangrijk hierbij is dat je hun werk e-mailadres toevoegt. Ze krijgen op dit werkadres een e-mail om een bedrijfsprofiel aan te maken. Iedereen kiest ook zelf met welke naam ze in de bedrijfsmanager staan, deze kan dus verschillen van de naam op Facebook. Anderen binnen het bedrijf kunnen daarnaast enkel je profielfoto en gebruikers ID zien. Zo hoeven beheerder(s) niet bevriend te zijn werknemers om ze toe voegen. Nu moet je als beheerder enkel beslissen wie welke rechten krijgt. De rechten dien je te zien zoals je ze net hebt toegevoegd: rechten tot de Facebookpagina’s, Instagram pagina’s en advertentieaccounts.
Hier kan je bijvoorbeeld UXMen gaan toevoegen om voor jou je pagina’s te beheren of advertenties op te stellen.
Ga naar gebruikers -> partners klik op toevoegen en voeg onze Bedrijfs-ID toe: 2209680839311790 (deze ID vind je onder ‘bedrijfsgegevens’ in je bedrijfsmanager account).