Subdomein of subdirectory? Welke keuze is het beste in functie van de SEO van je website en maken ze überhaupt wel een verschil? Dit is een lopend debat tussen SEO specialisten waar veel verwarring rond bestaat. In deze blog scheppen we meer duidelijkheid rond dit onderwerp vanuit eigen ervaring én uitgebreide research.
Eerst en vooral is het belangrijk om te begrijpen wat het verschil is tussen deze twee. Een subdomein is een deel van je hoofdwebsite dat beschouwd wordt als een aparte entiteit, bijvoorbeeld jobs.domeinnaam.be. Een subdomein wordt afzonderlijk gecrawld en geïndexeerd door zoekmachines als Google. We behandelen het thema ‘subdomein’ al kort in ons blogartikel over de beste domeinnaam en URL-opbouw voor SEO.
Een subdirectory of subfolder is een vertakking binnen je hoofddomein. Dit zijn pagina’s op je website die, in tegenstelling tot een subdomein, wel bijdragen tot de SEO autoriteit van je hoofddomein. Een subdirectory of subfolder ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: www.domeinnaam.be/jobs
Wanneer het gaat over de SEO-vriendelijkheid van je website stelt men vaak de vraag of een subdomein wel de juiste keuze is? De content op je subdomein wordt niet mee in overweging genomen bij de SEO-ranking van je hoofddomein. Daarom is het van groot belang dat je goed nadenkt over wanneer je een subdomein best gebruikt en wanneer niet. Je wilt namelijk geen SEO-waarde van je hoofddomein wegnemen en zo je autoriteit binnen Google verminderen. Hoe meer relevante en gerelateerde content je aan je hoofddomein toevoegt, hoe beter je plek in de SERP (Search Engine Result Page) zal zijn.
Zoals eerder vermeld draagt alle content die je aan subfolders toevoegt bij aan de autoriteit van je website binnen Google. Subdirectories staan je toe om je website op te bouwen uit thematische vertakkingen. Hoe dieper je in de vertakkingen gaat, hoe specifieker de content zal zijn. Op deze manier creëer je een soort van boomstructuur met veel pagina’s die de noden van je bezoekers vervullen.
Naast het feit dat je de autoriteit van je website binnen zoekmachines vergroot door content toe te voegen, creëer je kansen voor interne linkbuilding. Zo verbind je gerelateerde topics die zoekmachines helpen de structuur van je website beter te begrijpen.
Maar… dit wil zeker en vast niet zeggen dat een subdomein altijd een slechte keuze is! Soms kies je hier net beter wel voor:
Kies je nu best voor subdomeinen of voor subdirectories in functie van de SEO van je website? Helaas is er op deze vraag geen sluitend antwoord. Het hangt af van website tot website en de context waarin deze zich bevindt. Probeer daarom te begrijpen wat de impact op vlak van SEO zal zijn en welke factoren voor jouw website het hardst doorwegen.
Neem volgende zaken in overweging om de juiste keuze te maken: