Met de kerstvakantie en Black Friday om de hoek introduceren we je in dit artikel de nieuwste AI-gedreven advertentiemogelijkheden en updates van Meta. Optimaliseer je campagnes, vergroot de impact en behaal een maximale ROI tijdens de feestdagen.
Meta zet in op AI. Dat werd enkele maanden geleden al duidelijk met de introductie van Advantage+ in hun advertentiebeheer. Ze brachten ons enkele nieuwe en geautomatiseerde opties die het opzetten van campagnes een stuk makkelijker zouden moeten maken. Denk maar aan het uitbreiden van je doelgroep, de targeting van je lookalike audiences vergroten, creatieve assets van advertenties combineren of AI de plaatsing van je advertenties te laten bepalen. Deze nieuwe features kunnen handig zijn, maar zijn niet noodzakelijk een verbetering voor iedere campagne. Vergelijken is dus de boodschap!
Om, naar eigen zeggen, "Bedrijven te helpen klanten te vinden, verkoop te stimuleren en marketeers te ondersteunen tijdens de eerste AI-Powered Feestdagen.", rolt Meta nu ook enkele aanvullende functionaliteiten uit. Deze worden momenteel getest en uitgerold maar zullen wellicht nog niet meteen in België beschikbaar zijn.
De nieuwe budgetplanning-functie heeft als doel om meer controle te krijgen over je campagnes en uitgaven. Marketeers kunnen inspelen op periodes met meer vraag door op voorhand het budget van een campagne in te stellen en dit op specifieke momenten tijdelijk te laten verhogen.
Voordien zouden marketeers manueel budgetten moeten aanpassen tijdens bijvoorbeeld Black Friday of de kerstvakantie, binnenkort kunnen deze specifieke periodes ingegeven worden in de campagne. Facebook verhoogt dan automatisch de budgetten tijdens de drukkere periode en na afloop springen deze terug op de standaard ingestelde budgetten. Wanneer je als marketeer tijdens de feestdagen heel wat campagnes moet managen en zelf ook van wat vakantie geniet is dit dus handig.
Met de Advantage+ shopping campagnes maakt Meta al gebruik van AI om de beste ad creative te gaan matchen met de juiste doelgroep. Meta gaat nu nog een stapje verder en test momenteel ook de mogelijkheid voor adverteerders om enkele voorkeuren door te geven over de - volgens hen - meest waardevolle doelgroepen. Biedingen worden vervolgens automatisch verhoogd bij het targeten van deze gebruikers.
Naast bestaande advertentievormen doen promotion ads en reminder Ads nu hun intrede en de bestaande shop ads worden grondig vernieuwd. Met de nieuwe Promotion ads vergemakkelijkt Meta het ingeven van kortingscode’s. Promotion ads met kortingscodes die worden aangeklikt kunnen binnenkort meteen toegepast worden in je winkelmandje. Door het op die manier eenvoudiger te maken voor mensen om promotiecodes te gebruiken, kunnen bedrijven een hogere conversieratio behalen met hun advertenties.
De feestdagen kunnen ook een ideaal excuus zijn om een nieuwe collectie, product of service te lanceren. Hiervoor is Meta gestart met Reminder ads. Bij reminder ads kunnen gebruikers er voor kiezen om een herinnering te ontvangen na 1 dag, na 15 minuten of bij de lancering van een bepaald event. Meta rolt hiervoor meteen enkele features uit waarbij ze het makkelijker maken om reminder ads te gaan gebruiken. Zo zorgen ze voor meer mogelijkheden voor de creatives en kunnen deze ads binnenkort ook in story formaat gebruikt worden.
Adverteerders kunnen al langer een eigen shop hebben binnen Facebook waar ze producten kunnen etaleren. Het was echter nog niet altijd mogelijk om producten ook effectief aan te kopen zonder naar de site van de adverteerder te gaan. Facebook test daarom nu ook integraties met Adobe Commerce, Magento Open Source and Salesforce Commerce Cloud om het bestaand netwerk van partners te vergroten.
Meta zet volop in op AI door de advantage+ functionaliteiten te gaan uitbreiden. Deze zijn op zijn minst interessant te noemen en kunnen voor vele marketeers wellicht verbeteringen brengen. Toch is het niet toevallig dat de meeste van deze features er (indirect) voor zorgt dat Meta meer controle krijgt over je ad spent, plaatsingen, creatives, … etc.
Denk vooral goed na over hoe je je campagnes opmaakt en welke functionaliteiten relevant voor je kunnen zijn. Bij Ambitous blijven we steeds op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en optimaliseren we onze campagnes indien nodig. Op die manier slagen we er in onze klanten te begeleiden naar een betere ROI.