Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, … Social media kanalen die populair zijn en vaak door bedrijven worden ingezet om met hun doelpubliek leuke posts en weetjes te delen. Toch zien we dat veel bedrijven niet zo goed weten hoe ze dat best aanpakken en gewoon ‘aanwezig zijn’.

Een social media strategie helpt je om je online aanwezigheid een doel en structuur te geven. Start daarom met de gekende 5 W-vragen alvorens je voor jouw bedrijf een profiel of pagina aanmaakt op allerlei social media kanalen.

  • Waarom wil je op social media staan?
  • Wie is je doelpubliek?
  • Wat ga je delen?
  • Waar kan je het best deze info posten?
  • Wanneer leest je doelpubliek het liefst deze informatie?
persoon op social media

Waarom wil je op social media staan?

Waarom wil je online aanwezig zijn? Wat is het achterliggende doel? Denk eens goed na bij wat je graag zou willen bereiken met social media. We geven je enkele mogelijke redenen:

  • Awareness: meer merkbekendheid
  • Informatief: relevante informatie posten en lezers stimuleren om te delen met hun eigen netwerk
  • Employer branding: de personen (werknemers) achter het merk tonen en hen als je ambassadeurs inzetten voor je zoektocht naar nieuwe werknemers.
  • Verkoop: meer leads genereren; meer producten of diensten verkopen
  • Verkeer: meer verkeer naar je website sturen
  • Support: snel antwoorden op vragen bieden

Vaak zal je meerdere doelen willen behalen. Belangrijk is om ze allemaal te kunnen vervullen. Stel daarom prioriteiten op zodat je de belangrijkste doelen zeker behaalt.

De keuze van de kanalen zal voor een deel ook samenhangen van de doelen die je wenst te behalen. Sommige kanalen verlenen zich al beter tot het stimuleren tot actie dan anderen. Afhankelijk van wat je graag wilt bereiken en waar je als bedrijf voor staat, zal je al dan niet voor bepaalde kanalen kiezen.

visualisering van een audience

Wie is je doelpubliek?

Eens je besloten hebt waarom je graag online aanwezig wil zijn, dien je je doelpubliek te definiëren. Wie wil je graag bereiken? Of beter, wie zijn jouw (potentiële) klanten?

Schrijf voor jezelf eens uit hoe het profiel van je klanten er uitziet. Stel met andere woorden buyer personas op van verschillende profielen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Bij het opstellen van profielen kunnen volgende vragen je op weg helpen:

  • Hoe oud zijn ze? Verdeel je buyer personas eventueel in leeftijdsgroepen.
  • Is geslacht belangrijk? Indien ja, hoe zouden deze doelgroepen van elkaar verschillen?
  • Welke functie beoefenen ze? En hoe kan dit bepalend voor je business?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Waar kan je hen zoal terugvinden?
  • Welke activiteiten doen ze zoal in hun vrije tijd?

Het opstellen van profielen of buyer personas gaat je helpen om een duidelijke richting te kiezen. Zo zal je na deze analyse wel merken met welke kanalen je welke type van persoon het best kan bereiken.

Heb je hulp nodig bij je onderzoek?Onze data-experten helpen je graag verder

Geschreven door

  • Rianne
    Rianne SelsPerformance Marketeer
Share this post