Omni-present zijn, je hoort het zo vaak, maar vooral toch op social media. Want ‘iedereen’ zit op social media en dit is dus bij uitstek de manier om tot bij je doelpubliek te geraken. Hoe je dat best doet, leggen we uit aan de hand van de 5 W’s.
Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, … Social media kanalen die populair zijn en vaak door bedrijven worden ingezet om met hun doelpubliek leuke posts en weetjes te delen. Toch zien we dat veel bedrijven niet zo goed weten hoe ze dat best aanpakken en gewoon ‘aanwezig zijn’.
Een social media strategie helpt je om je online aanwezigheid een doel en structuur te geven. Start daarom met de gekende 5 W-vragen alvorens je voor jouw bedrijf een profiel of pagina aanmaakt op allerlei social media kanalen.
Waarom wil je online aanwezig zijn? Wat is het achterliggende doel? Denk eens goed na bij wat je graag zou willen bereiken met social media. We geven je enkele mogelijke redenen:
Vaak zal je meerdere doelen willen behalen. Belangrijk is om ze allemaal te kunnen vervullen. Stel daarom prioriteiten op zodat je de belangrijkste doelen zeker behaalt.
De keuze van de kanalen zal voor een deel ook samenhangen van de doelen die je wenst te behalen. Sommige kanalen verlenen zich al beter tot het stimuleren tot actie dan anderen. Afhankelijk van wat je graag wilt bereiken en waar je als bedrijf voor staat, zal je al dan niet voor bepaalde kanalen kiezen.
Eens je besloten hebt waarom je graag online aanwezig wil zijn, dien je je doelpubliek te definiëren. Wie wil je graag bereiken? Of beter, wie zijn jouw (potentiële) klanten?
Schrijf voor jezelf eens uit hoe het profiel van je klanten er uitziet. Stel met andere woorden buyer personas op van verschillende profielen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Bij het opstellen van profielen kunnen volgende vragen je op weg helpen:
Het opstellen van profielen of buyer personas gaat je helpen om een duidelijke richting te kiezen. Zo zal je na deze analyse wel merken met welke kanalen je welke type van persoon het best kan bereiken.