Toch blijft het zo dat iedere business anders is, en je best ook zelf designs en overtuigingstechnieken test en evalueert. Hier lees je hoe je conversiepercentages optimaliseert door middel van A/B testen.

Wat zijn A/B testen en waarom moet je ze doen?

Bij A/B testen ga je twee (meer kan ook) varianten van een bepaalde pagina testen. De ene variant speelt bijvoorbeeld in op de uitzonderlijke kwaliteit van een product, terwijl een andere variant net de service van je bedrijf benadrukt. Zo kan je cijfermatig gaan bepalen welke pagina het beste scoort. Hoe lang blijven bezoekers op een pagina? Hoeveel bezoekers verlaten onmiddellijk de website? En natuurlijk, welke variant levert de meeste aankopen op? Het zijn vragen waar we met A/B tests een pasklaar antwoord op krijgen. Nadat je voldoende resultaten hebt, ga je door met de best presterende variant én ben je weer een inzicht rijker. Bovendien kan je verschillende meningen in je bedrijf op één lijn krijgen. Het adagium luidt immers: ‘Meten is weten’ en ‘cijfers zijn objectief’. Je wint insights, verhoogt conversiepercentages en ontwikkelt een duidelijke visie voor je online verkoopstrategie. Maar ‘A/B testen’ dat klinkt zo duur en complex? Wel nu niet meer... enter Google Optimize!

Je wint insights, verhoogt conversiepercentages en ontwikkelt een duidelijke visie voor je online verkoopstrategie.

Waarom Google Optimize?

De grote voordelen van Google Optimize zijn de eenvoudige opzet, naadloze integratie met Google Analytics en gebruiksvriendelijke interface. Wie wil testen heeft natuurlijk nood aan data, dankzij de integratie met de webanalyse tool Google Analytics volg je prestaties van de variant nauwgezet op met de vertrouwelijke statistieken. Zo beoordeel je de verschillende varianten op basis van conversies en de waarde van deze conversies. Ook de opzet van Google Optimize is zeer eenvoudig dankzij Google Tag Manager (GTM). Wie vertrouwd is met GTM zal ook met Google Optimize snel zijn weg vinden. Voeg daar nog een beetje front-end kennis aan toe en je bent al gauw vertrokken met je eerste A/B test.

✓ Integratie met Google Analytics
✓ Eenvoudige User Interface (UI)
✓ Uitgebreide gratis versie

Aan de slag!

Eens Google Optimize geïnstalleerd is kan je de varianten voor je experiment gaan opzetten. Bedenk daarvoor waardevolle varianten. een knop van kleur veranderen is eenvoudig om te beginnen, maar het is beter om échte verschillen in USP’s of gebruikservaring te testen. Het experiment zelf kan je op twee manieren opzetten aan de hand van de editor in Google Optimize zelf of via redirect tests. Het gebruik van de editor vergt een beetje front-end kennis, maar werkt zeer intuïtief. Je kan elementen eenvoudig aanklikken en de HTML of CSS ervan aanpassen om je pagina te veranderen. Met redirect tests ga je een deel van de bezoekers naar een andere pagina omleiden voor ze de originele pagina bereiken. Zo kan je twee varianten maken in jouw CMS en deze testen aan de hand van een A/B test.
Zoals aangehaald is Google Optimize een gebruiksvriendelijke tool, toch is enige kennis van front-end en Google Tag Manager aangeraden. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Snel starten met A/B testen?Contacteer ons met één klik

Geschreven door

  • Marc
    Marc GulinskiPerformance Strateeg
Share this post