Vergelijkende concurrentie-analyse

Je directe en indirecte concurrenten hebben een eigen stem, impact en aanwezigheid op het wereldwijde web. Die vergelijken we met die van jou in een concurrentie-analyse. Jouw specifieke zwaktes en sterktes en die van jouw markt komen zo naar boven.

Jouw sterktes maken jou uniek en zijn de beste onderscheidende factoren om je af te zetten van je concurrenten. Met contentmarketing en je webdesign zet je die nog meer in de verf.

Concurrentie-analyse: stap voor stap

Een juist besluit kan je pas nemen als de structuur van je analyse helder en duidelijk is. Dankzij onze expertise en ervaring hebben we onze concurrentie-analyse geperfectioneerd. We slaan trouwens geen enkele stap over. Zo ben je altijd zeker van een consistent antwoord

Stap 1 – Jouw producten en diensten

Welke producten of diensten bied je aan? We maken daar een gestructureerd portfolio van.

Stap 2 – Jouw concurrenten

Concurrenten heb je in alle vormen en maten. Directe en indirecte concurrenten beïnvloeden je markt en jouw bedrijf, elk op hun eigen manier. We creëren een volledig beeld door naar beide types te kijken.

Directe concurrenten: organisaties die hetzelfde product aanbieden.
Indirecte concurrenten: organisaties die alternatieven aanbieden die dezelfde behoefte vervullen.

Stap 3 – Shortlist van je concurrenten

Nemen we elke concurrent onder de loep? Tijd is kostbaar, en door met al je concurrenten rekening te houden verliezen we te veel van dat kostbaar goed. Het brengt ook weinig op. Nee, wij onderscheiden je belangrijkste concurrenten en ontleden hun online gedrag.

Stap 4 – Kijken bij de buren

Je concurrenten volgen een bepaalde strategie. Die brengen we in kaart. Wat vinden zij hun meerwaarde? Zetten ze aggressief in op online marketing, en hoe? Waarom zouden jouw doelpubliek een concurrent overwegen?

Met het antwoord op die vragen weten we hoe jouw concurrenten marketinginstrumenten inzet. Informatie waarmee we jouw strategie uniek maken.

Stap 5 – SEO-analyse

Last but never least: een SEO-analyse. Hoe gaat jouw concurrent achter de schermen aan het werk? Zijn er bepaalde zoekwoorden waar ze goed op scoren? Adverteren ze via Google, of via sociale media?

Heb je een concurrent voor ogen die je absoluut van de troon wilt stoten? Keep your friends close, but your enemies closer. Leer hem kennen tot in het kleinste detail. Hoe goed is zijn content? Hoeveel autoriteit heeft zijn website? Hoeveel links met welke waarde heeft deze concurrent?

Ambitious formuleert een antwoord op al deze pertinente vragen.

Strategisch onderzoeksrapport

In't kort stellen we volgende vragen:

  • Wat maakt jou uniek? Waar zit het verschil met je concurrenten?
  • Hoe gedraagt je concurrent zich online?
  • Welke doelstellingen wil jij op het einde van de rit halen?

In de analyse kan je een vergelijking vinden van jouw online aanwezigheid ten opzichte van gelijkaardige organisaties. Met de sterktes en zwaktes van je concurrent in je achterhoofd, sta je online steviger in je schoenen.

Het resultaat bundelen we samen met de data- en SEO-analyse, op in een strategisch rapport. Dat rapport wordt je handboek om de digitale strategie van je concurrenten te overtreffen.

Breng je tegenstand haarfijn in beeld zodat je eigen inspanningen maximaal kunnen renderen.Contact