Marketingpixels, ook wel trackingpixels of webpixels genoemd, zijn kleine stukjes code die op een website of in een e-mail worden geplaatst. Deze pixels worden gebruikt om gegevens te verzamelen over gebruikersgedrag en interacties met digitale marketinginspanningen.

Het plaatsen van een marketing pixel gebeurt doorgaans op alle pagina's van een website. Op die manier kan de pixel elke activiteit meten.

Het is zeker mogelijk om meerdere soorten pixels op één website te plaatsen. De Facebook Pixel en Linkedin Insights Tag zijn twee van de meest bekende pixels en kunnen beide tegelijk op je website staan. Met behulp van tools zoals Google tag Manager kan je een onbeperkt aantal tags op je website plaatsen.

Daarnaast is het ook mogelijk om meerdere dezelfde pixels op je website te plaatsen, deze zullen beide data tracken, maar dit wordt doorgaans afgeraden. Wanneer een pixel correct is ingesteld zal deze de data van je volledige website kunnen capteren. Het heeft dan ook niet echt een meerwaarde om bijvoorbeeld twee Facebook pixels op je site te zetten.

Een uitzondering kan zijn wanneer er gewerkt wordt met verschillende stakeholders, bijvoorbeeld wanneer je met meerdere marketingteams of agencies samenwerkt. In dat geval kan het soms nuttig zijn om ieder team zijn eigen marketingpixel te geven zodat verschillende teams elkaars instellingen niet kunnen aanpassen.





Share this answer