Waarom zijn een content-inventaris en content-audits juist zo belangrijk? Omdat elke ondernemer nu eenmaal doelgroepen en klanten beter wil bereiken en begeleiden in hun beslissingsproces. Want zeg nu zelf, jij hebt toch ook liever duidelijke inhoud die jou zonder verwarring naar de volgende stap leidt.

Wat is een content-inventaris?

Een content inventaris is simpelweg een lijst met elke stukje digitale content dat een bedrijf beschikbaar heeft, eventueel aangevuld met extra data zoals ownership, leeftijd, aantal woorden, kwaliteitsscore, aantal paginaweergaven.

Veel werk? Ja.
De moeite? Ook ja!

Zoals je ook best weet hoeveel geld er op je rekening staat voordat je kan splurgen, gaat een content-inventaris helder maken hoe dik je content-matras is.

Wat is een content-audit?

In een content audit onderzoek en beoordeel je de kwaliteit en effectiviteit van content. Vaak ontdek je tijdens deze audit inhoud die een dringende opfrisbeurt nodig heeft of gewoon informatie die niet meer van toepassing is. Daarnaast zal je tijdens deze audit ook op zoek gaan naar inhoud die mist en nog moet geschreven worden.

De inventaris en de audit lopen hand in hand. Je hebt beide nodig om je contentstrategie grondig te kunnen aanpakken. Uiteindelijk is je ultieme doel toch de juiste personen bereiken en hen te laten converteren?

Content audit en inventaris


Een kwalitatief onderzoek op maat

De aanpak van zo’n audit hangt af van je eigen business case. Zo zullen ook de beoordelingscriteria in lijn moeten liggen met je specifieke vragen, noden of situatie.

Doorgaans kan je op twee manieren te werk gaan:

  • Een redactionele beoordeling: hier hou je de inhoud van je content tegen het licht. Hou je rekening met SEO? Zijn teksten gestructureerd volgens de regels van de kunst? Onthoud: mensen lezen niet maar scannen.
    Zijn pagina’s geoptimaliseerd voor conversies en overtuigend? Is het duidelijk welke actie de lezer moet ondernemen? De criteria die van belang zijn, bepaal je zelf en liggen in lijn met je KPI’s of doelstellingen.
  • Een strategische beoordeling: in welke mate past de content bij de strategie die je hebt uitgestippeld? Zijn er zaken die ontbreken? Wat moet er anders - en wat niet? Tijdens deze oefening kijk je ook door de bril van de salesfunnel: is er tijdens elke stap in de funnel voldoende begeleidende content? Vaak spreekt men hier van ToFu, MoFu en BoFu: top of the funnel, middle of the funnel en bottom of the funnel.

Conclusie

Zoals je ziet zijn deze audits instrumenten die je zelf vormgeeft. Het gaat hier dus niet om een exacte wetenschap. Ze zijn een enorme hulp om iedereen die content maakt binnen een team of een bedrijf op dezelfde lijn te krijgen. Met beide tools krijg je een overzicht van welke content bestaat, wie er verantwoordelijk voor is en hoe de content presteert.

Het optimaliseren van je content om je doelgroepen beter te bereiken, begint dus met een grondig onderzoek. Daar zijn wij goed in.

Laten we samen jouw content doorlichten.Kom eens babbelen