Voordat je een goede contentstrategie ontwikkelt of grote aanpassingen in je content doorvoert, moet je eerst weten waar je staat. Met een content-inventaris en content-audit weet je perfect hoe hoog jouw contentboom is, waar je best snoeit of net laat groeien en wat de kwaliteit is van elke uitschieter.
Waarom zijn een content-inventaris en content-audits juist zo belangrijk? Omdat elke ondernemer nu eenmaal doelgroepen en klanten beter wil bereiken en begeleiden in hun beslissingsproces. Want zeg nu zelf, jij hebt toch ook liever duidelijke inhoud die jou zonder verwarring naar de volgende stap leidt.
Een content inventaris is simpelweg een lijst met elke stukje digitale content dat een bedrijf beschikbaar heeft, eventueel aangevuld met extra data zoals ownership, leeftijd, aantal woorden, kwaliteitsscore, aantal paginaweergaven.
Veel werk? Ja.
De moeite? Ook ja!
Zoals je ook best weet hoeveel geld er op je rekening staat voordat je kan splurgen, gaat een content-inventaris helder maken hoe dik je content-matras is.
In een content audit onderzoek en beoordeel je de kwaliteit en effectiviteit van content. Vaak ontdek je tijdens deze audit inhoud die een dringende opfrisbeurt nodig heeft of gewoon informatie die niet meer van toepassing is. Daarnaast zal je tijdens deze audit ook op zoek gaan naar inhoud die mist en nog moet geschreven worden.
De inventaris en de audit lopen hand in hand. Je hebt beide nodig om je contentstrategie grondig te kunnen aanpakken. Uiteindelijk is je ultieme doel toch de juiste personen bereiken en hen te laten converteren?
De aanpak van zo’n audit hangt af van je eigen business case. Zo zullen ook de beoordelingscriteria in lijn moeten liggen met je specifieke vragen, noden of situatie.
Doorgaans kan je op twee manieren te werk gaan:
Zoals je ziet zijn deze audits instrumenten die je zelf vormgeeft. Het gaat hier dus niet om een exacte wetenschap. Ze zijn een enorme hulp om iedereen die content maakt binnen een team of een bedrijf op dezelfde lijn te krijgen. Met beide tools krijg je een overzicht van welke content bestaat, wie er verantwoordelijk voor is en hoe de content presteert.
Het optimaliseren van je content om je doelgroepen beter te bereiken, begint dus met een grondig onderzoek. Daar zijn wij goed in.