Vanaf 1 juli 2023 is het zover: dan verzamelt Universal Analytics geen data meer en wordt er automatisch overgeschakeld op een splinternieuwe Google Analytics 4 account. Wat zijn de belangrijkste nieuwigheden en waar hou je best rekening mee? Wij geven een overzicht!
Wie eigenaar is van een website of als marketeer een website beheert, is vast al wel vertrouwd met Universal Analytics (ook wel Google Analytics 3 genoemd). Dit analyseplatform van Google geeft je namelijk de mogelijkheid om de customer journey en de interacties van je online bezoekers (en dus ook van potentiële klanten) uitgebreid te traceren en te analyseren. De statistieken met resultaten geven je alvast verhelderende inzichten en nuttige informatie om je onlinestrategie of marketingcampagne mee te bepalen of bij te werken.
Update en upgrade
Dat Universal Analytics een update ging krijgen, stond al langer in de sterren geschreven. Niet alleen de strengere Europese GDPR-wetgeving en de bijbehorende aandacht voor online privacy waren een trigger om een update in te plannen, ook de digitale tijden zijn ondertussen wel wat veranderd. Waar Universal Analytics jarenlang vooral data en sessiegegevens verzamelde via de cookies op desktopcomputers, gebeurt surfen nu vooral mobiel en platformonafhankelijk. Gevolg: GA4 is een compleet nieuw systeem waarbij de focus ligt op privacy (zo worden er bv. geen IP-adressen meer verzameld) en waar vooral vertrouwd wordt op machine learning en statistische modellering.
What’s new?
Google Analytics 4 heeft voor de webmasters en marketeers onder ons alvast heel wat interessante nieuwigheden in petto. Dit zijn de belangrijkste.
1. Geen weergaven meer
De alomgekende weergaven (views) worden in deze versie vervangen door 3 soorten gegevensstreams: web, IOS en Android. Die kun je nu in dezelfde property analyseren, m.a.w. je hoeft dus niet langer voor elk platform een aparte account te hebben.
2. Event-driven datamodel
Het grote verschil tussen UA en GA4 is dat UA werkt met sessies (bv. pageviews, downloads en aankopen via de website) en GA4 met een reeks van events. Hierbij wordt de data niet langer gekoppeld aan user data (bv. leeftijd en geslacht) die werd verzameld uit cookies of browserinstellingen. Wel worden sessies en pageviews losgekoppeld en wordt er een serie van events gemeten (bv. een scroll op een pagina). Die extra informatie kan de customer journey van jouw online bezoeker nog beter in kaart brengen.
3. To be customized
Deze nieuwe versie bevat minder ingebouwde rapporten dan de vorige. Dit betekent dat je zelf rapporten (bv. voor een specifieke campagne) en kanaalgroepen (bv. direct, organic search en social) zult moeten opstellen. Het grote voordeel hierbij is dat je het surfgedrag op je website nu gedetailleerder zult kunnen analyseren binnen GA4, al is er wel sprake van een leercurve.
4. Nieuwe metrics
Een update betekent vaak ook nieuwe definities, parameters en variabelen om de statistieken mee op te maken.
Zo werd het bouncepercentage bij UA nog gedefinieerd als het percentage sessies van 1 pagina waarbij er geen interactie was; bij GA4 wordt het nu gedefinieerd als het omgekeerde van het betrokkenheidspercentage of de engagement rate. Ook conversieratio wordt nu onderverdeeld in gebruikersconversieratio en sessieconversieratio.
Nieuw in de statistieken: betrokken sessies (vanaf 10 seconden op de website), gebeurtenissen per sessie en gemiddelde inzettijd per sessie. Met deze informatie kun je alvast de werkelijke efficiëntie van je sales funnel grondig onder de loep nemen.
5. Cross-platform rapportage
Goed nieuws voor zij die de rapporten van GA4 mogen onderzoeken: de interface ziet er een pak eenvoudiger en leesbaarder uit. Ook kun je nu per platform of device een duidelijke en overzichtelijke rapportage ontvangen.
6. Machine learning
Artificial Intelligence (AI) is alomtegenwoordig en dat is bij GA4 niet anders: door gebruik te maken van machine learning of automatisering kan het analyseplatform op basis van voorbije events of gebeurtenissen voorspellende prognoses maken voor de toekomst. Handig!
Huidige data: houden of niet?
Vanaf 1 juli 2023 is het no way back: dan wordt UA definitief vervangen door GA4. Wie voor die datum geen actie onderneemt, zal automatisch een nieuwe, lege GA4 property toegewezen krijgen door de installatie-assistent. Je oude UA-property zal vanaf dan geen nieuwe data meer meten en verzamelen. Je bestaande data kun je nog wel even bijhouden, al zal die na een half jaar onherroepelijk verdwijnen van je UA-account.
Een verwittigd marketeer is er twee waard: wees dus goed voorbereid en maak voor jezelf uit welke data je van je huidige UA account in de toekomst nog nodig hebt. Exporteer dus al op voorhand die data, zo mis je geen belangrijke informatie, trends of wijzigingen in de customer journey van je online bezoeker/mogelijke klant. Benieuwd hoe je zo een export best aanpakt? Kijk zeker eens naar onze blogpost over de verschillende export-opties!
PS: ben je toch nog niet helemaal overtuigd van de meerwaarde van GA4, dan kun je altijd een alternatief overwegen zoals de minder bekende (maar even waardige) Matomo of Piwik PRO.