Zie je die open deur? We gaan hem intrappen: consumenten kopen hoe langer hoe meer online. E-commerce is here to stay. We hebben ondertussen enkele jaren de tijd gehad om allerlei strategieën en tactieken te testen in elke deel van de salesfunnel die jouw klanten op het internet doorlopen. Onze favorieten tactieken om producten online aan de man of vrouw te brengen, sommen we even op.
De eerste stap in je e-commerce marketing is mensen laten weten dat je bestaat. Klinkt existentieel, maar geen zorgen. We gaan niet de filosofische toer op. Het gaat ons hier om aandacht.
Trek de aandacht van je doelgroep met de juiste content, de juiste advertenties, de juiste kortingen. Daarvoor moet je uiteraard eerst weten wie je klanten zijn. Dat kan met persona’s en SEO-onderzoek.
Als je niets te zeggen hebt, gaat niemand luisteren. Net daarom is handige en relevante content belangrijk om klanten aan te trekken. Onbegonnen zaak zonder een sterke contentmarketingstrategie. Een robuuste strategie helpt je communicatie stroomlijnen en creëert een gerichte aanpak voor het verspreiden van waardevolle, relevante en boeiende content.
Die nuttige, relevante content trekt klanten aan, positioneert je bedrijf als marktleider, beantwoordt de vragen van surfers op het internet en verbetert je SEO. Allemaal goede redenen om blogs te beginnen schrijven, toch?
Bouw met een goed opgestelde en up-to-date blog een loyale en betrokken online community op die ervoor zorgt dat klanten blijven terugkeren naar je website.
Houd je concurrenten van tijd tot tijd onder de loep and stay in the loop. Als je weet hoe zij de zaken aanpakken, kan jij je uniek positioneren door iets totaal out-of-the-box te doen. Of kies ervoor om leentje-buur te spelen, maar doe het dan beter.
PPC-advertenties verschijnen op zoekmachines, social media en websites. PPC voor e-commerce kan verkoop enorm beïnvloeden omdat je enkel adverteert naar shoppers die klaar zijn om te kopen. We zijn niet voor niets specialisten in paid marketing, dus klop zeker eens aan.
Converteren is niet alleen verkopen. Ook in e-commerce maak je best van je bezoekers geïnteresseerde leads. Geen gewone, maar warme, geïnteresseerde en kwalitatieve leads. Net daarom is je content ook zo belangrijk.
Maar maak ook je communicatie persoonlijk, doe aan cross-selling en upselling waar het kan en optimaliseer je pagina’s.
Mooie landingspagina’s die conversiegericht zijn, presteren nu eenmaal beter.
Hoe beter je jouw klanten kent, hoe succesvoller je één-op-één marketinginspanningen zullen zijn. Jij wordt toch ook graag persoonlijk aangesproken?
Net zoals jij hebben je klanten hun eigen persoonlijke interesses, motivaties en voorkeuren. Als zij ervoor kiezen om deze informatie met jou te delen, kan je hierop inspelen. Personaliseer zo veel mogelijk je communicatie. Zorg dat je boodschap effectief binnenkomt en aanzet tot actie.
Sms-campagnes zijn kort, snel en supereffectief voor e-commerce marketing. Reserveer sms-campagnes voor aandachttrekkend nieuws, aanbiedingen en kortingen die niemand kan negeren.
Optimaliseer je productpagina’s en maak hen conversiegericht. Hoe beter je webpagina’s geoptimaliseerd zijn, hoe groter de kans dat ze hoger op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) verschijnen.
Enkele tactieken die wij graag toepassen:
Always be closing. De typische gladde salespitches zijn misschien wat achterhaald. De consumenten van 2022 zijn bewapend met beduidend meer informatie dan vroeger.
Maar ervoor zorgen dat consumenten met hun halfgevulde digitale winkelwagen toch gaan afrekenen blijft daarentegen werken.
Winkelwagenherstel? Dit is een duur woord om te zeggen dat je klanten berichten stuurt dat ze nog producten in hun winkelwagen hebben. Al die verlaten winkelwagens boordevol spullen betekenen vooral misgelopen potentiële inkomsten.
Door automatisering van verlaten winkelwagens in te stellen, lok je shoppers terug en zet je hen hopelijk om in betalende klanten.
Upselling is het aanmoedigen of verleiden van klanten om duurdere of betere producten te kopen. Cross-selling moedigt hen aan om aanvullende gerelateerde producten of diensten te kopen. Geef bijvoorbeeld mee dat als andere kopers geïnteresseerd zijn in een tent, ze ook vaak een slaapzak erbij aanschaffen.
Laat klanten niet los na de verkoop maar maak de cirkel compleet. Vraag feedback en smijt jezelf in e-mailmarketing met -opnieuw- relevante content en offers.
E-mailmarketing kan een krachtig instrument zijn voor betrokkenheid en klantenbinding. Bouw je e-maillijst op door:
Klantenloyaliteit beïnvloedt je inkomsten en merkbekendheid. Maar bestaat er zoiets als échte loyaliteit? Volgens eMarketer zegt meer dan 80% van de consumenten medio 2021 een ander merk te kopen dan normaal.
Mensen houden hun ogen altijd open, zeker in deze economische tijden. Hen trouw houden aan jouw merk is dus geen sinecure. Biedt daarom kortingen en beloningen aan, dan komen ze keer op keer terug naar je site.
Moedig tevreden klanten aan om beoordelingen achter te laten. Feedback en beoordelingen van klanten kunnen een geweldige manier zijn om vertrouwen in uw merk op te bouwen en FOMO te genereren. Deel positieve beoordelingen zeker op productpagina’s.
Met Analytics, Matomo of Piwik Pro kan je duiken in alle gegevens van je website. Zo leer je hoe bezoekers navigeren binnen je website. Hoe meer inzicht je hebt in alle positieve en negatieve klantervaringen, hoe gemakkelijker het zal zijn om in de toekomst alsmaar te verbeteren.
E-commerce is ook vallen en opstaan. Probeer eens enkele tactieken uit, en ontdek zo wat de beste ROI oplevert. Hoe dan ook speelt e-mailmarketing, marketingautomatisering en CRM een belangrijke rol bij het creëren van ongelooflijke klantervaringen. Net zaken waar ook wij kaas van hebben gegeten.