In het hoofd van je bezoeker kijken? Die superkracht is niet enkel weggelegd voor psychologen of waarzeggers. Ook wij kunnen dat. Cijfers vertellen je wat er gebeurt maar niet waarom. Duik in het hoofd van je prospect met een laagdrempelig toptakenonderzoek of ga voor interviews als je echt diepgang zoekt.
Velen zondigen nog tegen de belangrijkste marketingregel: Ken je publiek en geef wat ze wilt. Daar kan je je communicatie op afstemmen. Maar de reflex om je communicatie vanuit je eigen bedrijf te starten is moeilijk uit te roeien. Maar heb je je al eens afgevraagd wat je websitebezoekers echt willen? Plaats hen centraal en bouw je website op vanuit hun standpunt. Design een website waar de belangrijkste informatie voor je bezoeker snel vindbaar is en je geeft elke gebruiker de beste ervaring cadeau. Focus dus op de toptaken.
Google Analytics, Google Search Console en Hotjar helpen je daarbij. Data over het gedrag van je bezoeker haal je uit Google Analytics. Met Hotjar krijg je inzicht op scrolldiepte, muisbewegingen en meest aangeklikte onderdelen van je website.
Wie weet het best wat je bezoeker wil? Hijzelf natuurlijk. Daarom haal je met twee simpele vragen een schat aan informatie binnen. "Wie ben je?” en “Wat kom je hier precies doen?” Met Hotjar kunnen we deze vragen stellen in een pop-up enquête onderaan je website.
We leggen de drempel extreem laag om zoveel mogelijk kwalitatieve antwoorden te verzamelen. Deze twee korte vragen geven veel inzicht in wat je bezoekers belangrijk vinden. Speel je daarop in, dan zet je die factoren nog meer in de spotlight. We leggen toptaken vast en nemen deze later op in bijvoorbeeld de informatiearchitectuur.
We verzamelen alle data in een duidelijk rapport:
Een toptakenonderzoek focust zich op één onderwerp bij een groot publiek: al jouw websitebezoekers. Vergelijk dat maar eens met een gebruikersonderzoek: meerdere onderwerpen bij een kleine groep geïnteresseerden. Tijdens een interview kunnen we expliciet doorvragen op bepaalde onderwerpen om zo een beter inzicht te krijgen.
De keuze voor het een of het ander hangt volledig af van jouw wensen en je website. Samen bekijken we de mogelijkheden en beslissen we welk onderzoek voor jou geschikt is.